دی ۱۳, ۱۳۹۷ دوربین مدار بسته بدون دیدگاه

چه نوع دوربین مداربسته ای استفاده کنیم؟

تا به حال به فکر امنیت محل کار خود ( اداره ، محل زندگی ، فروشگاه ، کارخانه و …. ) بوده اید ؟ سیستم دوربین مداربسته یکی از بهترین راهکارهای امنیتی ممکن است که با ضبط تصاویر و کلیه رخدادها به مدت یکسال این امکان را برای شما فراهم می کند که از تمامی وقایع اتفاق افتاده ممکن تصاویری در اختیار داشته باشید .

سیستم دوربین مداربسته در مکان های مختلف کاربردهای متفاوتی می تواند داشته باشد . در فروشگاه ها و محل های عمومی برای کنترل نامحسوس و غیر فیزیکی ، در کارخانه ها برای مشاهده خط تولید توسط مدیر کارخانه از راه دور بدون حضور در کارخانه ، در محل های امنیتی برای ثبت وقایع و تحت کنترل قرار داشت کلیه رفت و آمدها به صورت غیر فیزیکی در جاهای مختلف بنا به کاربردهای مختلفی میتوان از این سیستم استفاده نمود .

با سیستم های دوربین مداربسته میشود کاملا نا محسوس در مکان های خاص راه اندازی کرد و کنترل آنها را در اختیار گرفت و همچنین قابلیت این را دارند که به شکل شبانه روز و حتی در شرایط تاریکی مطلق اتفاقات رخ داده را ثبت و ضبط کند .

سیستم های دوربین مداربسته عمدتا به دو حالت دیجیتال و آنالوگ و یا مخلوطی از دو سیستم:

*سیستم دوربین مداربسته کاملا دیجیتالی

*انواع دوربین های مورد استفاده در سیستم های مداربسته

*سیستم دوربین مداربسته آنالوگ ( کامل )

*سیستم دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال

دوربین مداربسته کاملا دیجیتالی

این مدل از دوربین ها نیاز به تبدیل تصاویر آنالوگ به دیجیتال را از طریق کارت های DVR را ندارند و یا یک IP و نرم افزارهای اختصاصی خود به راحتی در کامپیوترهای قایل شناسایی است . همینطور دوربین های متحرک تحت شبکه نیازی به درگاه rs485 نیست و در پنل نرم افزار فایل کنترل است . و قابل ذکر است که در این نوع دوربین ها که کیفیت آنها بر اساس دی پی ای سنجیده می گردد دوربین های مناسبی برای تشخیص پلاک خودرو و نکات ریز دیگری هستند ، یکی از قابلیت های دیگر این نوع دوربین ها این است که می توان با گذاشتن آنها در شبکه های بی سیم با فعال سازی موبایل و لپ تاپ تصاویر را در هر مکان ( فاصله ای که شبکه بی سیم پاسخگوی آن است ) دیده و نیازی به هیچ سیم و یا تجهیزات سخت افزاری دیگر ندارند .

انواع دوربین های مداربسته مورد استفاده در سیستم های مداربسته

دوربین ثابت صنعتی :

اکثر این دوربین ها بدون لنز هستند که لنز مناسب به نیاز باید خریداری و نصب شود که این دوربین ها در مارک ها و مدل ها و قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارند .

کیفیت دوربین از تعداد خط تصویر که ایجاد می گردد مشخص می شود که به آن TVline می گویند . کیفیت های مورد قبول از ۳۵۰ TVL شروع شده و بهترین کیفیت ۶۰۰ TVL است . دوربین های نام برده شده منهای سیستمی داخل آن وجود دارد که دیجیتال و یا آنالوگ ۷۵  hertz برای ما است که سیگنال های تولید شده توسط کابل Coaxial ( تصویر ) به محل ضبط تصاویر انتقال می دهد . بعضی از دوربین های پیشرفته دارای منوی تنظیمات هم هستند که به شکل دیجیتالی روشنایی وضوح و رنگ و … قابل تنظیم در دوربین هم هستند البته این نوع دوربین ها به مراتب گرانتر هستند . این دوربین ها کاربردهای زیادی دارند که در محیط داخلی و تمیز از پایه کوچک و در محل های بزرگ و بیرون جهت محافظت از گردو غبار و رطوبت داخل کاور قرار می گیرند . دوربین های جدید قابلیت دید در شب را هم دارا هستند . دید در شب با علامت D/N نشان داده میشوند . دید در شب به حالتی میگویند که با حداقل نور و یا با نور مادون قرمز (نامرئی) در مکان های کاملا تاریک قابلیت تصویربرداری هستند . (بصورت سیاه و سفید)

دوربین های مداربسته دید در شب با پروژکتور مادون قرمز IR

این دوربین ها در محیط های گوناگون کاربرد دارد . از خصوصیات این دوربین ها به دید در شب بودن آنها می توان اشاره نمود و نیاز به لنز نداشته که در بعضی مدل ها قابلیت تنظیم لنز و زوم کردن سه برابر اپتیکال را هم دارند ولی مدل های کوچک آن از قبل تنظیم شده هستند . تعداد LED های موجود بر روی آن قدرت پروژکتور را نشان داده که حداکثر تا ۳۰ متر را می تواند پوشش دهد . این پروژکتور هیچ گونه نور مرئی (قابل دیدن نیست) نداشته ولی برای دوربین بسیار کاربردی است .

این دوربین ها به شکل اتوماتیک در زمان شب و یا تاریکی به حالت دید در شب سوئیچ می گردند و در روز و روشنایی به صورت رنگی تصاویر را نشان می دهند . این دوربین ها خود در برابر آب و خاک و گردو غبار عایق هستند و به طور پیش فرض نیازی به کاور محافظ ندارند منبع تغذیه این دوربین ۱۲ ولت ۲ آمپر و خروجی تصویر ۷۵ هرتز است . این دوربین ها هم در کیفیت های متفاوتی در بازار موجود است . ۵۰۰ TVL کیفیت خوبی است .

دوربین های مخفی و کوچک مداربسته

این دوربین ها در ابعاد کوچک طراحی گردیده و قابل استفاده در محیط هایی که به طور نا محسوس باید تحت نظارت باشد مورد استفاده قرار گرفته که این دوربین ها از منبع تغذیه ۱۲ ولت استفاده می نماید و انواع بی سیم و یا باسیم در بازار وجود دارد .

دوربین های DOME دام یا همان دوربین های مداربسته سقفی

این دوربین ها دارای محفظه شیشه ای برای جلوگیری از گردوغبار به شکل حبابی طراحی شده و نصب این دوربین ها بر روی سقف نصب میشود و در انواع مدل های معمولی و دید در شب در بازار موجود است . از این دوربین ها در محیط اداری و منازل بیشتر کاربرد داشته و این دوربین ها ثابت بوده و قابل تنظیم به شکل ۳۶۰ درجه افقی و ۹۰ درجه عمودی هستند . این دوربین ها هم در کیفیت های مختلفی در بازار موجود هستند .

دوربین های مداربسته SPEED DOME دوربین های مداربسته چرخشی و زوم دار

یکی از مدل های پیشرفته دوربین های موجود در حرفه دوربین مداربسته است که انواع مخنلفی دارد . این دوربین ها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه افقی و ۹۰ درجه عمودی از راه دور هستند و حتی فایل برنامه ریزی جهت اجرای دستورات از پیش تعریف شده هستند . این دوربین ها به وسیله کیبوردهای مخصوص و یا از طریق کامپیوتر و یا خروجی RS232 دستگاه های دی وی ار قابل کنترل و برنامه ریزی هستند .

این دوربین ها بسته به نوع آن از قدرت زوم اپتیکال و سرعت چرخش متفاوتی برخوردار است که متداولترین و رایجترین آنها از زوم اپتیکال ۳۲x و بیشتر برخوردار هستند که در خطوط تولیدی و با محوطه های بزرگ برای استفاده از چندین دوربین از این دوربین ها استفاده می گردد .

سیستم های مشابه کوچکی با قدرت زوم ۱۰x برای مکان های نسبتا بزرگ اداری مثل بانک ها و سالن های کنفرانس و … هم وجود داشته که از راه دور قابل کنترل است .

در بین این دوربین ها ، دوربین های چرخشی بی سیم هم هستند که ارزانتر از SPEED DOME است و درای موتور در پایه هستند که از طریق ریموت کنترل مربوطه که بطور معمول تا ۵۰۰ متر هم جوابگو است و عمل چپ و راست نمودن دوربین را انجام داده ، اما قابلیت زوم و سرعت چرخش در آنها وجود ندارد .

دوربین های مشابه دیگری هم وجود دارد که از طریق کیبورد مخصوص اسپید دام و کامپیوتر قابل کنترل هستند و حدی دارای زوم هم می باشند که از طریق یک تله متر قابل کنترل و برنامه ریزی هستند ولی سرعت چرخش بالایی ندارند یعنی سرعت چرخش دوربین مداربسته در اختیار کاربر نمی باشد اما در دوربین های اسپید دام قابلیت تنظیم سرعت چرخش از بسیار آهسته و خیلی سریع موجود است .

 

دوربین مداربسته آنالوگ

سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ جزو سیستم های سنتی دوربین مداربسته است که از لحاظ تولید سیستم های دیجیتالی و مجهز تراز این سیستم ها رو به فراموشی هستند .

در سیستم های فوق از محل قرارگرفتن تصاویر (دوربین های مداربسته صنعتی ، غیر صنعتی) به آنالوگ تبدیل شده و در مرکز کنترل دوربین ها ی مداربسته هم به شکل آنالوگ دریافت و ثبت و ضبط می گردد .

*از مزیت ها و معایب این نوع سیسنم ها به دیگر سیستم های دوربین مداربسته می شود به این مورد اشاره کرد که هیچ نوع مزیتی نسبت به سیستم های ارتقا یافته دوربین مداربسته نداشته و از معایب این سیستم ها میتوان گفت که در ضبط تصاویر دارای محدودیت است و هزینه های نگهداری و تعمیر این نوع سیستم ها بالاست .

تجهیزاتی که در این سیستم ها مورد استفاده قرار میگیرد :

*دوربین (صنعتی – غیرصنعتی – مینیاتوری – DOM – PTZ و …. )

*دستگاه مالتی پلکسر به منظور جمع آوری چند تصویر در یکجا جهت کنترل تصاویر بر روی تلویزیون و یا ضبط تصاویر

*دستگاه ویدئو رکوردر به منظور ضبط تصاویر بر روی نوار کاست ویدئویی

*کابل کواکسیال (Coaxial ) به منظور انتقال تصویر از دوربین به مرکز کنترل

*کیبورد برای دوربین های PTZ ( به منظور کنترل دوربین هایی که امکان گردش و یا زوم دارند ) در صورت استفاده از این نوع دوربین ها

*یک عدد تلویزیون

*و متعلقات دیگر

همانطور که در ابتدا اشاره شد این نوع سیستم دوربین مداربسته امروزه منسوج شده و جای خود را به سیستم های نیمه دیجیتال و دیجیتال داده است.

دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین های مداربسته دیجیتال

یکی از رایجترین سیستم های مورد استفاده در دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در بیشتر طرح های مداربسته هستند . همانطور که از اسم آن مشخص است بخشی از این سیستم به شکل آنالوگ و بخشی از سیستم مربوطه به شکل دیجیتال است که در صورت کلی از محل قرار گرفتن تصاویر تا کنار دستگاه ضبط کننده و کنترل کننده به شکل آنالوگ است و عمل ضبط و نگهداری و کنترل این سیستم ها به صورت دیجیتالی انجام می شود .

منظور از کارت DVR چیست ؟

این سیستم ها به شکل یک برد الکترونیکی قابل نصب بر روی پورت PCI کامپیوتر است که عمل تبدیل تصاویر از آنالوگ به دیجیتال و ذخیره تصاویر را با فرمت های ویدئویی در کامپیوتر را بر عهده داشته و کارتهای فوق در بازار بسیار متنوع بوده و به نسبت گستردگی سیستم دوربین مداربسته از کارتهای متنوعی استفاده میشود .

کارت های DVR به شکل ۴ کاناله ۸ کاناله ۱۶ کاناله و ۳۲ کاناله در بازار موجود است که این کارت امکان دریافت n خط تصویر را از ورودی های خود هستند .

در این کارت ها کیفیت تصاویر ضبط شده و تعداد فریم هایی که از هر تصویر بدست می آید دارای اهمیت است ۴۶۵*۶۴۰ و ۲۴fps حالت متوسط کارتهای فوق است .

در بازار نرم افزارهای متنوعی وجود دارد که میتوان با انواع مختلف کارت های دی وی ار کار کنند و تمامی امکانات مورد انتظار از یک سیستم دوربین مداربسته در داخل این نرم افزارها تعبیه شده ، از قبیل انتقال تصاویر از طریق شبکه با خط تلفن – خروجی های دیجیتالی برای استفاده از سایر دستگاه های امنیتی – قابلیت ضبط به صورت ( Motion Detection ) – نقشه الکترونیکی و ….

در این سیستم وجود یک کامپیوتر با منابع ذخیره بالا و قدرت پردازنده بالا مورد نیاز است .

سیستم های DVR و توضیحات آن

این دستگاه هم مانند کامپیوتر عمل کرده و تبدیل تصاویر آنالوگ به دیجیتال را بر عهده دارد . از خصوصیات این دستگاه میتوان به ارتقا حافظه ذخیره اطلاعات به دلخواه اشاره نمود و همچنین این دستگاه بدون سیستم عامل است در این صورت احتمال قفل سیستم عامل در این دستگاه ها صفر است . به دستگاه مورد نظر میتوان از طریق یک کامپیوتر معمولی و یا کامپیوتر کیفی از طریق کابل شبکه متصل گردیده و سیستم مداربسته را کنترل ویا به تصاویر ذخیره شده در حافظه آن دسترسی پیدا کرد . این دستگاه در محل کارخانه و یا محل مورد نظر قابل نصب است و لازم به کابل کشی از هر تصویر به مرکز کنترل نیست . از معایب این سیستم ها گران بودن این نوع سیستم ها به موارد مشابه دیگر است ولی بسته به محل مورد نظر کاربر و سطوح امنیتی متفاوت این نوع سیستم ها پیشنهاد می گردد . لازم به ذکر است که این سیستم با کیفیتی بالا می تواند تصاویر مربوطه را در حافظه خود ذخیره کرده و شرکتهای متنوعی این نوع دستگاه ها را تولید کند از رایجترین این دستگاه ها می توان به QNAP اشاره نمود .

در هر دو سیستم از دوربین های آنالوگ (صنعتی و غیرصنعتی و PTZ و انواع متفاوت دوربین) استفاده می شود که کیفیت تصاویر ضبط شده نه تنها به دستگاه ضبط کننده بلکه به نوع دوربین ها و کیفیت دوربین ها و حتی لنزهای مورد استفاده در دوربین ها هم بستگی خواهد داشت